• images/stories/header/sepokt/left/HC06.jpg
  • images/stories/header/sepokt/left/HC03.jpg
  • images/stories/header/sepokt/left/HC01.jpg
  • images/stories/header/sepokt/left/HC02.jpg
  • images/stories/header/sepokt/left/HC04.jpg
  • images/stories/header/sepokt/left/HC07.jpg
  • images/stories/header/sepokt/left/HC05.jpg
  • images/stories/header/sepokt/center/DSC_0197.jpg
  • images/stories/header/sepokt/center/DSC_0187.jpg
  • images/stories/header/sepokt/center/DSC_0084.jpg
  • images/stories/header/sepokt/center/DSC_0066.jpg
  • images/stories/header/sepokt/center/DSC_0059.jpg
  • images/stories/header/sepokt/center/DSC_0202.jpg
  • images/stories/header/sepokt/right/1564657347-1564657348-org.jpg
  • images/stories/header/sepokt/right/1574533141-1574533142-org.jpg
  • images/stories/header/sepokt/right/1574530893-1574530894-org.jpg
  • images/stories/header/sepokt/right/1564654157-1564654158-org.jpg

Find det nærmeste havecenter

Hos vores medlemmer kan du være sikker på et stort udvalg af planter i høj kvalitet, spændende tilbehør til hus og have, specialiteter og nyheder – ledsaget af gode råd og udsøgt service af fagfolk.


Klik her for at søge efter dit nærmeste havecenter.


09. februar 2016

Temadage i Svendborg 20. – 21. januar 2016

Der var lagt op til to dages underholdning, inspiration, men også til hårdt arbejde for de fremmødte, for programmet lagde op til selvransagelse og målsætninger for det kommende år.

Her kan du læse om mange af de budskaber, som indlægsholderne havde med. I alt deltog 151 i årets Temadage, der igen i år var en sammenlægning af Vintermødet for Danske Planteskoler og Danske Planteskoler, der var bakket godt op af Planteskoleringen og Grønne Danmark.

Marcel Jansen, Strøm Creative Marketing

Et realistisk bud på fordelingen af salget af planter er:

  • Blomsterhandlere 18%
  • Supermarkeder 42%
  • Havecentre 30%

Der er for meget fokus på vores produkter, og for lidt på at gøre kunderne glade. "Køb dig lykkelig" - tilfredse kunder er ikke nok, de skal være glade - happiness. Så vi skal mere end blot at indfri kundernes forventninger. Den nye generation, #hashtagnation, er mere interesserede i oplevelserne end produkter. Supermarkederne er meget fokuserede på produkterne, men vil i fremtiden være mere digitaliserede med e-handel, og kan derfor udvikle sig til oplevelses centre.

Et havecenter skal opfattes som et teater og vi skal hele tiden have for øje, hvorfor det er at kunderne skal komme til os? Vi skal være uimodståelige.

A.    Måden vi køber ind på vil hele tiden ændre sig.

  • Webshoppen alibaba.com der er stiftet af Jack Ma, mener at al salg skal udføres udenom den fysiske butik.
  • Snappcar, airbnb 80 mill. overnatninger uden at eje en seng! Deleøkonomi er der meget fokus på i fremtiden. Vil man kunne udleje sine haveredskaber ud til andre - kan være en måde at få kunder på i Havecentrene.
  • Digitale indkøbsvogn med tilbud, der løbende dukker op på turen rundt i butikken.
  • Modvægten til det store brug af smartphone er stigende og en række græsrodsbutikker går helt back to basis

Der er stadigvæk en lille andel planter, der sælges over nettet. 37 % af danskere handler en gang om måneden. 70-80 % researcher før et køb. Inspiration for have og brugskunst > 38 %, information om planter > 52 %, plant og pleje anvisning > 55 %. Faktisk vil mange rigtig gerne købe og arbejde med det grønne - det er super in.

Smartphonen er omdrejningspunktet, og det er pine nødvendigt, at hjemmesiden er tilpasset mobil-visning. made.com en interiør butik, og de udleverede ipad til kunderne, som kun får info om den pågældende vare, de ønsker at undersøge, mens de er i butikken. En del af informationen er inspiration til netop dette møbel.

Winners in Retail - 3 eksempler på succes. Ikea bookbook(tm).

  • Effektiv indkøb, nemt og enkelt. Marcel Jansen har søgt på havecentrenes hjemmesider og der er meget information, men næsten ingen inspiration.
  • HelloFresh er ligesom årstiderne.com hvor man køber et abonnement.
  • Du kan købe din garderobe ud fra egne oplysninger. Konceptet kan sagtens udformes, så en tagterrasse kan indrettes og vi kan give kunderne idéer. Give dem den fulde service.
  • Firmaet enjoy går ikke før alting virker!
  • Bilder & Declerq i Amsterdam har 14 forskellige menuer, du kan købe mad til hver uge.

Kan sagtens overføres til Havecentre ved at gøre tingene simple - vælge ud fra farver. Oprette en "Slow lane - fast lane" når kunderne bare skal have en pose jord og har travlt.

OPLEVE at kunne give kunderne "Value of time". Tage Andersens butik i KBH - tager 40 kr. i entre for at komme ind. Gå en tur i de københavnske gader – der er masser af inspiration til at gøre det hele lidt mere oplevelsesbasseret. Det behøver ikke være hektisk hele tiden - slow retailing er bestemt også en trend, og butikskæden Anthropologi er et fremragende eksempel.

  • The ManCave er en shop for mænd.
  • Fog i Lyngby er også en god butik.
  • Søsterne Grene er super gode til at give kunderne oplevelsen af at få lyst til at købe.
  • Rituals - Make them Smile.
  • Nespresso kaffe specialist,
  • En butik sælger kun müsli.
  • Chokoladebutik, hvor der vises hvordan den fremstilles.

Kan godt lide det rigtig håndværk og vil gerne se GARTNEREN der har den rette ekspertise. Beklædningen skal vise håndværket. Bruge omgivelserne til at vise show om fremstillingen af planter. Menno Kroon indretter blomsterbutikker. Det handler ikke om hvad du sælger, men om hvordan du sælger. Oplevelser og specialist viden skal kunne mærkes!

B. Inspiring Trends. BLURRING er et mix af flere kategorier interiør og planter, yoga træning, møbler, puder, tæpper. Der er manger produkter i HC, men det ligner ofte et lager.  Kombinere med andre varegrupper, for tøjbutikker sælger grønne planter og Inspiration har kaktusmarked. UNSELLING ikke som på et marked. Selfridges i London har et rum helt uden nogen information eller se en sjov film - i butikken, men giver kunderne en pause. Apple store har nærmest ingen produkter. DIFFERENT slik sælges som et apotek. Ser ud som SevenEleven og sælger kasketter. Story store er et helt magasin i New York. Bæredygtighed skaber ny typer butikker, hvor der ingen emballage er.

Du kan:

  • Lease planter.
  • Flytte butikken ind til byen i en kort periode
  • Sælg planter fra en plantelastbil  
  • Lej din egen kolonihave med hjælp fra Havecentret
  • URBAN Havecenter med hængende haver og produkter til altaner
  • Hjælp kunderne og overrask dem ved at give dem deres egen butler - Tetley i Canada har lavet et eksperiment

C.    Green = Fashion. Grønne vægge, tage, dyrker yoga, alle er klar over at grønt er godt. Vi sælger grønt. Sundhed og velvære med det grønne. New York Green Line. Grønt på arbejdspladsen - skal være grønt for bedre indeklima. Grønne hoteller. Er det også grønt hos jer? 90 % af vores tid er indendørs, og skal der være grønt, bør de købe planterne hos jer og ikke de 42 % som supermarkedernes andel er. Vi har jo produkterne, men der er ingen inspiration, når researchen starter.

D.    Online media med grøn inspiration findes på pincrest og instagram, inspiration og rådgivning. Masser af løsninger. URBAN JUNGLE bloggers. Tjek selv hvad det findes og som kunderne får, når de søger på nettet. Kunderne har ikke brug for planter og potter, de har brug for idéer til at få det til at se anderledes ud. Mennesker vil gerne møde hinanden, så måske skal der være Joe and the Juice?

Design havecenter - paradishavecenter. Ikke et sted, hvor man kan købe produkter, men et sted, hvor man tager hen for at få en god oplevelse. Bruge fokuspunkterne i butikken - gå en tur i IKEA og lær det hele! STORY SELLING - vi skal ikke fortælle vores historie, men sælge os på historien.

Transformere inspirationen til Havecentre. I det hollandske Intratuin viste en undersøgelse, at 40 % ikke køber for det beløb, de havde forventet, mens 80 % i IKEA køber for mere, end de havde planlagt. Multikontakt med produkterne. Skilte med budskaber "Smell Me" - "Vise historien bag gartneren". Brug betegnelser til medarbejderne "Style Adviser", "haverådgiver". Lave teater med sammenplantninger og arbejdet med planterne. NEW IDEAS&SOLUTIONS overrask kunderne med nye produkter –

  • sælg en kasse med plantelys.
  • Gadgets Parrot Flower Power når planterne skal have vand
  • Kom kaktusser i en papirspose
  • Bring selv jeres krukker, og du kan få dem plantet til
  • Mobil plantesælger ligesom hjemis
  • Byt din gamle plante ud og få 25% rabat
  • Giv nemme og længevarende oplevelse potten med 4 lag
  • Udendørs orkideer
  • Nye produkter der gør det nemmere for kunderne. Giv jeres viden til kunderne, så de får succes
  • House Trees - indoor planting. Grønne planter er green mashines.

Hvorfor skal kunderne besøge jeres HC?

  • Glade kunder
  • Nemme løsninger
  • Overraskelser
  • Dejligt sted at besøge

Twitter lisdodde - Facebook Strøm Creative Marketing

Branchens samlede markedsføring / Heidi Prinzen, Erhvervsakademi Aarhus

Vi har forskellige opfattelser af firmaers brand. Maersk = rettidig omhu. VW - shitstorm. LEGO = kvalitet og succes. Et brand er ikke bare et brand. Et stærkt brand giver potentielle kunder en fornemmelse for, hvad de køber, inden de køber det, fordi der knytter sig nogle forventninger og følelser til brandet. Gennem et brand lover du kunden noget ekstra eller noget mere, end det produkt eller den service, du leverer. Et velkendt brand gør beslutningen nemmere for kunden. Det handler om værdier. Gode oplevelser deles af kunderne. I et kædesamarbejde skal værdien af brandet koordineres.

Du skal definere brand-værdierne:

  • Fortæl din virksomhedshistorie
  • Hvad er det du er god til?
  • Kerneværdierne i dit brand skal matche det kunden har behov for - ellers må du redefinere dine værdier eller din kundegruppe
  • Spørg dine kunder hvorfor de har valgt dig
  • Findes der historier om virksomheden, som skal fortælles offentligt?

Opbyg og vedligehold dit brand

  • Få dine brandværdier på plads og spred budskabet
  • Sørg for, at alt du gør og siger kommunikere dine brandværdier - påklædning, indretning, brochurer, hjemmeside, facebook, undenomsarealer osv.
  • Slogan, logo og firmanavn - alt skal matche og sige det samme, så bliver brandet stærkt
  • Brandet er et løfte til dine kunder, og det skal holde hver gang
  • Vær i trit med markedet og kunderne - når de ændrer sig, må du også ændre dig

Branding i den Grønne branche

  • Hvor er I unikke, og hvilke historier er det, I skal fortælle?
  • Skriv pressemeddelelser til de lokale aviser for at sikre spredning af budskabet
  • Medarbejderne er gode ambassadører, der også deler de gode historier
  • Unikhed - service/betjening får Havecentre og Planteskoler til tops

Miljøcertificering / Anne Krogh Larsen, Gartnerirådgivningen

En Greenpeace-rapport kunne vise, at der i planterne i et havecenter var rester af pesticider, der var ulovlige og var direkte trusler mod naturens bier. Detailbutikker vil nødig ud i en situation, hvor Greenpeace står foran havecentre og demonstrerer.


Derfor øges kravene om dokumentation for brugen af sprøjtemidler, så kunderne ikke vender butikken ryggen. MPS A, MPS GAP og Global Gab er alle sammen certificering af hele produktionen, som havecenterkæderne kræver i stigende grad.

 

Havens Dag / Morten Sloth, Gunnar Christensens Planteskole

Vi ejer alle brandet Havens Dag!

Er stadig aktuelt at peppe salget op i efteråret. Ser vi 25 år tilbage så stod alle sammen om at synliggøre Havens Dag mange annoncerede sammen i landsdækkende aviser. Var også sammen om at introducere eks. Alexandra Rosen i 1996. Projekterne blev mindre for midlerne var ikke længere så store. Andre tiltag som Havens Dag prisen, der bl.a. blev tildelt Søren Ryge, øgede presseoptalen. Flere år blev der lavet meget brede emner så alle kunne se sig selv i kampagnerne.

 

Er Havens Dag et godt brand?
Noget vi alle sammen gør en indsats for at holde i gang. Havens Dag er vores egen. Nogle siger at Havens Dag ikke er noget - den holdning er korrekt, for gør man ikke noget, får man ikke noget. Havens dag er hvad man gør den til!
Udvalget bag Havens Dag har fjernet det økonomiske argument, og flere er også kommet med.

Tre år med Sans for haven:

  • ”Saft of kraft”
  • ”Roser og stauder”
  • ”Skærehaven”

Har Havens Dag en fremtid? Der skal ske noget nyt! Årets kampagne bredes ud til noget mere.
Ligger fast d. 2. søndag i september. Mulighed for at starte kampagnen op i maj måned, så man kan sælge planterne til buketten.
Prøver også noget gammelt. Grundpillen med åbent hus hos producenterne genoptages. Derfor skal producenterne holde åbent hus lørdag og derved vække forbrugerne. Samarbejde omkring det i lokale områder. Husk, vi fejrer 25 års jubilæum!


Paneldiskussion: Hvordan kan detailbranchen overleve? / Heidi Prinzen

Ikke samme konkurrence, som når det drejer sig om sko og tøj. Kunderne præfererer faktisk Havecentre, men det er nemt at handle i Supermarkedet.

  • Unikness - find det, der gør dig unik, hvad enten du handler med BTB eller BTC
  • Giv kunderne en oplevelse. Hvis kunderne ikke skal handle planter i Bilka på jeres rådgivning, så skal i opfylde deres behov, mens kunden er der
  • det kræver uddannede, dedikerede medarbejdere, der kan lede sig selv og tage selvstændige beslutninger til gavn for kunderne
  • Det kræver specielle muligheder - f.eks. hent dine online bestilte træer i dit lokale plantecenter, eller få kørt dine køb hjem når du har købt for mere end xx kr. eller måske en gartner i en time, hvis du køber for xx kr. der er mange muligheder for at være unik og gøre noget særligt for dine kunder
  • Det kræver service i butikken - opsøgende vidende personale, der er oprigtigt nysgerrige på kunderne og deres behov
  • Det kræver tilstedeværelse og tilgængelighed på nettet - måske en blog, hvor medarbejderne kan skrive og informere om det sidste nye

Ledelsen af medarbejdere er vigtig for at sikre

  • det rette fokus
  • opfølgning i forhold til salg og service mål
  • tilrettelæggelse af arbejdsgange og opgaver
  • planlægning af salgsarbejdet, indretning og opstilling
  • motivation af medarbejderne og sikre den gode stemning.

Stemning og trivsel kan mærkes af kunderne og er med til at bidrage til bundlinjen

  • Seattle Pike Fish Marked ligger grunden til ”The Fish Filosophi”, der handler om kommunikation mellem ansatte og deres kunder. Når man har det sjovt og ”kaster” rundt med varerne, bryder man distancen mellem mennesker, og alle kunder kommer hjem med fisk, der bare smager bedre!
  • Lederen skal kunne lægge en strategi, sætte mål og skabe mening for de ansatte.

Kompetente medarbejdere er nødvendige!

  • veluddannet personale, der identificerer sig med virksomhedens DNA
  • Engageret personale, der elsker kunder og det at finde ind til deres behov
  • gode ambassadører, der har lyst til at gøre mere og skabe oplevelsen

Markedsføring er et must

  • Fortæl om produkterne - men lad være med at lade det handle om prisen
  • Fortæl historier, vis opstillinger og måder at bruge produkterne på
  • Fremhæv, hvad det er I gode til

Brug flere platforme

  • Online - facebook - LinkedIn - Twitter - Pinterest - målrettet markedsføring baseret på kundernes tidligere valg og søgninger
  • Brochurer og trykte blade til de rette målgrupper
  • Sponsorater


Søren Goul

Champignonproducent - meget effektivt produktion. Affaldsproduktet blev til Champost. Champignonproduktionen lukkede i 2006. Helge Pedersen anbefalede det til Bilka, og Søren Ryge blev nysgerrig og optog selve produktionen til DR Derude. SÅ ringede planteskolerne og bestilte varer.
Hvordan skulle man skabe et marked på et produkt, som ingen vidste noget om.
Produktet skal fortælles og markedsføres. Søren er ikke i tvivl om, at alle markedsføringskronerne er givet godt ud.
Hvis man har et godt produkt, skal man vise det frem og være stolt af det.


Lars Strarup

Branding af Prima Færdighæk kom gennem mange år og ikke mindst da Lars var i en havecenter og skulle løse kundernes problemer, når der var hul i hækken. "Jeg kan jo ikke vente til dine hækplanter vokser op". Var i Prima Plants spæde start og så kunne Lars få snakket idéerne igennem med kollegaer.

Startede sammen med Grønne Danmark. Vil gerne lytte til andre brancher. Samarbejdet med Ryslinge Efterskole med elever i 9. - 10. klasse, hvor innovation har givet sloganet "Spring over hvor hækken er lavet". Traditionel annoncering i Idényt, men den digitale profil blev nødvendig. To elever fra Syddansk Universitet lavede deres afsluttende opgave og videreudbyggede på hjemmesiden, og det blev sågar til et job af Stine Poulsen.

Det handler ikke om at købe en færdig hæk, men hvad kan man få ud af sådan en hæk. Det er oplevelserne omkring den færdige hæk, der skal laves markedsføring på.

Hvorfor har et havecenter ikke et fitness center - blive stimuleret af grønne planter. Fysisk og psykisk velvære!
Omstillingsparat - verden ændrer sig!


Ove Møller, Norðîc®

-    A-Plant 2000 fælles firma mellem fire planteskoler
-    Behov for klimasikre planter
-    Behov for genkendelighed
-    Tråde tilbage til Dafo systemet, men også nye planter med
-    Vil gerne opretholde den danske produktion
-    Landskabsarkitekter og offentlige bygherre efterspørger planterne
-    Navnet skal klinge på produktet
-    Signalere hårdførhed, sundhed og kvalitet
-    Signalere tilhørsforhold på vore breddegrader
-    Internationalt anvendeligt
-    Markedsføring
-    1. introduktion på Have- og Landskab august 2015 i Slagelse
-    Test af nye sorter
-    Introduktion af nye sorter
-    Udvikling internationalt og nationalt
-    Flere leverandører
-    Flere re-introduktioner
-    Havecentre

Se mere på www.nordicplants.dk

 

Branding på internettet / Bjarne Schou Andersen

  • SEO (søgemaskineoptimering). Gode faglige beskrivelser på både forside, kategorisider, undersider, varekort
  • Gode søgeordsoptimerede titler
  • Gode søgeordsoptimerede beskrivelser
  • Tags
  • Gode billeder med ALT tekster og beskrivelser
  • Gerne video der kan fastholde kunden på siden
  • Intern linkbuilding = links fra undersider til den side man vil findes på
  • Ekstern linkbuilding = links fra eksterne hjemmesider. Sider med høj Pagerank

Adwords (CPC) google annoncering

  • Alm. tekstannoncer alle med deeplink direkte til produkterne
  • Video kampagner
  • Dynamiske kampagner
  • Display annoncer
  • Shopping kampagner
  • E-mail kampagner
  • Styring af bud: tid på døgnet, ugen, måned, ¨ret, vejret, ROI (Return of investment)

Facebook

  • Daglig eller som minimum flere faglige indlæg pr. uge
  • Hurtig svar på spg. fra besøgende
  • Annoncer
  • Konkurrencer

Instagram

  • Jævnlige billeder af høj kvalitet. Situationsbilleder, kundebilleder, sjove billeder deles ml. kunderne

Youtube

  • Især yngre segmenter, der søger på Youtube istf. Google
  • Altid video af høj kvalitet
  • Genkendelsesværdi
  • Vigtigt med beskrivelser og tags
  • Playlister
  • Tags med link til produkter
  • Og utrolig mange andre muligheder

Plantetorvet vil komme til at tilbyde webshopløsning:

  • Et bredt sortiment
  • Et stort hæksalg
  • God og sikker logistik


Erwin Meier-Honegger, direktør i det familieejede havecenter Gartencenter Meier nær Zürich i Schweiz

En virksomheds strategi kræver justeringer løbende, men en hel ændring af strategien efter kun fem år, troede Erwin ikke var nødvendig. Er man ikke omstillingsparat, taber man alt for hurtigt markedsandele. Han mener, det er nødvendigt at skære helt ind til benet for at kunne agere i fremtiden - ellers kan han være nervøs for, at industrien, som vi kender i dag, slet ikke findes i fremtiden.

Find Google Trends - søg på Garden Center og man kan se, at færre og færre søger på disse ord over de seneste år. Det var et booming marked for nogle år siden og når noget er populært, giver det konkurrence fra andre detailgrene. Succes giver mulighed for at gøre ekstra ting med store Showgardens osv. Nu er markedet vigende, konkurrence bliver til samarbejde og kapitalkæder har mulighed for at købe dem ind.

Omsætning
Bruttoomsætning i Euro/kvadratmeter/år i et havecenter ligger ofte på 1264 Euro, mens Apple store laver over 200.000 Euro.
Kan man være succesfuld, hvis omsætningen pr. m2 er så lav?

Innovation er positiv mens ændringer er negative og svære at få indført.

Træer og buske er hårdest ramt, og det betyder at oplevelserne skal vokse og erstatte det manglende salg. Musikindustrien har været under utroligt pres og er nu på vej op, for de har erstattet et manglende salg af CD med oplevelser som koncerter. Erwin spørger sig selv, om prisen på den samme plante skal koste det samme når den er blomsterrig i forhold til vintertilstand. Et andet godt eksempel er biografer, der har vigende billetsalg. Et eksperiment gik ud på at man betalte for hvert grin i løbet af forestillingen. Pay pr Laugh. Beviser at der er mange forskellige metoder at kontakte kunderne på. www.foryouandyourcustomers.com er et sted, man kan søge information. Faktisk findes der 130 forskellige kanaler, vi kan kontakte vores kunder på og hvis man kan beslutte sig for, hvilke kanaler man vil spille på og spille dem godt - som et orkester ledet af ledelsen som en dirigent.
Gamle dages mælkemand er faktisk aktuel i dag. Hyr en person til at foretage vores indkøb med brug af teknologiske hjælpemidler fra Amazon Fresh.

Erwin mener det er nødvendigt at arbejde sammen på internationalt plan for at kunne være attraktive på detailmarkedet. Det er blevet nemmere at operere med omni-channels altså flere forskellige kanaler, der arbejder sammen og gør kommunikationen nemmere. Et eksempel er Virgin Hotels, som styres af en app med nøgle, temperaturstyring og en hel masse mere. Arbejder f.eks. sammen med lokale butikker så man kan få leveret varer (tøj) til værelset.

Café og restaurant
Før var det 5-10% af det samlede detailhandel restaurant. Nu er det mellem 10-15 % af arealet. I England er tallet 15-25%. Erwin vil gerne udvide fra hans 6% til omkring 10%.

Produkter på hylderne
Han appellerer til at få nedbragt mængden af ubetydelig billigt kinesisk producerede gaveartikler. Et eksempel er Etsy Wholesale, hvor designere forsøger at sælge deres produkter.

Timing
Det er nødvendigt at kaste sig ud i nye udfordringer og gøre det bedre hen ad vejen, for det kommer for sent, hvis det skal være perfekt fra starten.
Søge efter populære ord på Google på analytics
Se Erwin Meiers indlæg på dette link: http://meier.link/neuF

IGCA2016 afholdes i år i Schweiz og er på sociale medier for yderligere detaljer.


Virkeligheden for dit havecenter / Bettina Arndt, Erhvervsakademi Aarhus

Citat: ”Der skal steppes op for at kunne være med i kampen”

Hvorfor skal jeg handle i dit plantecenter/planteskole?
Argumenterne for at handle i netop din butik er ofte de samme, som alle andre siger. Få gang i dialogen med de kunder, som gerne lige vil kigge. Blive bedre til tiltale kunderne på en anden måde og møde dem, når de er interesseret.
Hvordan kan vi komme til at vise kunderne, hvordan resultatet ser ud hjemme hos brugerne?
Oplevelser man gerne vil være kendt for, og det skal være hele vejen hjem til forbrugerne.

Gadevarer - uden foran døren
Den bedste position og vigtigste plads så det skal være topprioriteret. Skifte gadevarer to gange om ugen. Sæt mål for hvor meget der skal sælges. Butiksvinduer eller områder med udsalgsvarer ikke bare i en lang række, men med en historie. Tydelig skiltning.  

Sameksponering

Føtex har ostestrenge 19 forskellige steder i deres butik!
Mersalg ved kassen må ikke være en "radio", der spørger alle kunderne om det samme. Mersalg i butikken må heller ikke være for anmasende. Formuleringer som "må jeg have lov at vise dig", er mere imødekommende. Antallet af fokusvarer på disken må kun være to og vær skarp. Når man anbefaler noget ekstra er det for at give god service.


Kunderne er ikke hvad de har været

  • De er mobile
  • De er ikke nødvendigvis loyale
  • De har travlt
  • De vil have value for money

Nettet anvendes som et alternativt indkøbssted (90 milliarder sidste år)

  • Det er kommet for at blive
  • Brug det som en alternativ service
  • Brug din butik til det nettet ikke kan


Fokus på betjening: hvad vil kunder gerne have?

  • HJÆLP til at tage beslutningen - mange kunder skal lige tænke sig om
  • Inspireres og se muligheder
  • Alt hvad der kan hjælpe mig med at købe så let som muligt
  • Selvbetjening 37 % siger ja tak!
  • Køb af familiens gaver fortages til 56,9 % tilfælde af kvinder
  • Produktforklaring
  • Nærvær og oprigtighed - man skal som kunde kunne mærke sælgeren

Oplevelser - inspiration - tænke i samhørrige varer - lys - pris

  • Kundeklub er en fantastisk idé, men den skal kunne noget, for at være god.
  • Arbejde med bloggere, som er så populære, at det kan trække kunder.
  • Bruge branchens nyheder til dialog med kunderne.
  • Bruge leverandørernes historier og giv kunderne de produkter, som de gerne vil have

Fokus skal ligge her:

  • Personlig betjening
  • Fokus på alle kunder - opfølgning
  • Inspiration & anvendelighed
  • Disken
  • Alle kunder skal præsenteres for en ekstra varer
  • Tips og Pasning & pleje
  • Salgskar butik - hele året rundt!

2016 TRENDS

  • Inspiration & anvendelighed helt hjem til mig som forbruger
  • Skab en stærkere relation til dine kunder
  • Planlæg og gennemfører Kundeevent/ VIP aftner
  • Være aktiv på de sociale medier - lav det til en rutine
  • Bloggere som internettet er kommet for at blive


Hvad er IN i andre brancher:
Trendy grønne planter. Få skabt nogle miljøer og husk de små detaljer.
Vær up to date på trends

  • Hvor finder og søger jeg inspiration. (interiør butikker, isenkrammere, boligbutik, gå til pej-møder, Bo Bedre magasinet). Læs, se, surf, rejs, bemærk forskelligheder, spørg, diskutér, del viden, systematisér, sortér, perspektiver.


Vækststrategi, bl.a. medlem i en række bestyrelser og Advisory Board / Palle Kjær 

Skal vi altid have vækst?
Ja, for risikoen er for stor ved ikke at have det. Prisindekset udhuler. Der er en risiko for, at du mister kunder hvis du ikke konstant er på jagt efter nye. Du vil kunne blive fravalgt af kunder der vokser, fordi du bliver for lille. Du vil have svært ved at sælge en virksomhed i stagnation og få penge for den.

Mål vækst på nøgletal:

  • antal kunder
  • salg pr. kunde

Beskriv din vækststrategi, mål strategien og administrér strategien. Hvis man ikke ved hvorfor man har vækst, hvordan ved man så, hvordan det kan gøres?

Har du en strategi for din virksomhed? Eller gør du bare som du gjorde året før?
Det kan være en fordel at få hjælp udefra.

Hvorfor er det ikke alle, der lykkes?
Rimelighed i resultater ligger på grænsen mellem en forklaring og en acceptabel undskyldning.
Hos visse virksomhedsledere er ikke opnået resultat + acceptabel undskyldning = opnået resultat.

Ikke alle lykkes
Udgangspunktet for manglende succes kan skyldes at ledelsen og medarbejdere er uenige i både den nuværende performance og derfor også den fremtidige vækststrategi. Mange leder efter vækst med nye områder, men ofte er det virksomhedens kerneværdier, som kan være det, der kan skabe resultater.

Værdi
Det handler om at tilføre dit produkt/service en værdi kunden vil købe og betale for.
Hvordan kan i tilføre værdi i jeres egen virksomhed?
Grogaranti, pasningsvejledninger, bestil din gartner, hjælp ud til bilen med varen, plant og plej til plantens videre liv, gøre butikken klar.
Og så en gammel traver
Eksisterende kunder/eksisterende produkter/nye produkter
Nye kunder/eksisterende produkter/nye produkter
Tjek din egen synlighed på de sociale medier.

Hvad vil der ske hvis din virksomhed lukkede i morgen?
Hvad vil dine kunder savne?
Hvad vil de ikke kunne finde andre steder?

Hvis ikke det ville have alvorlige konsekvenser for dine kunder, så skynd dig at lukke firmaet. Inden det går galt!
Citat: ”Sørg for, at din virksomhed har sin berettigelse, og at kunderne ikke kan undvære jer”

HVORDAN SKABER MAN VÆKST I SIN VIRKSOMHED?
VI skal gøre os lækre!
Hvad er en vækstplan?

  • En vækstplan er en plan for fremadrettede handlinger, der øger din omsætning?
  • Mange af de planer jeg ser, er reparationsplaner!
  • Meget af branchens markedsføring er uden nytænkning og virker monotont!

3 tids dimensioner
Vækststrategi formen hjælper virksomheden med at se sig selv i tre tidsdimensioner.
I år - i dag - i morgen

Den gode plan indeholder følgende:

  • Hvad er vi gode til, og hvad er vi ikke gode til
  • Hvad vil vi tilbyde vore kunder
  • Hvordan vil vi nå dem?

Vækstfokus & Kundeværdi
Skal man være stærk på produktførerskab, laveste totalomkostninger eller komplette løsninger?

En vision er vigtig for at kunne give retningen i det vi gør. De strategiske mål hjælper med at gøre visionen mere konkret. Hvis vi skal lykkes med de strategiske mål, hvilken værdi skal vi så levere? De kritiske succesfaktorer er de ting, der er kritiske i forhold til at effektuere strategien.

KPI'er måler og evaluerer de kritiske succesfaktorer. Hjælper medarbejderne til at blive bedre og få ros.

Fokus på virksomhedens succes
-    Hvis vi fokuserer på problemer, skal vi nok finde dem
-    Hvilke succeser har I haft med vækst indenfor det sidste år?

 

Hvis I jagter det gode, får man mere af det. Som leder i en virksomhed der vil vækst, skal du gå på jagt efter succeser hver dag. Så vil du få flere af dem!
Udvikling af medarbejdere
Når der skal gennemføres nye initiativer i virksomheden glemmer vi ofte, at det er nye opgaver, som medarbejderne ikke nødvendigvis er kvalificeret til!

Modstand mod forandring

  1. Meningsniveau - jeg forstår det ikke
  2. Følelsesniveauet - jeg kan ikke lide det
  3. Tillidsniveauet - jeg stoler ikke på dig

Forandringskapacitet
Ofte kan chockgrænsen hos mennesker være så voldsom, så man kommer over denne grænse. Hvis man gør det i et lavere tempo, så kan det bedre forandre sig i samme takt.

De fire udviklingsniveauer
U1 - lav kompetence og højt engagement
U2 - lav til nogen kompetence og lavt engagement
U3 - moderat til høj kompetence og svingende engagement
U4 - høj kompetence og højt engagement

Hvordan får man energi og mod til at skabe vækst?
Vi kan alle møde modstand og opleve fiasko, men det er vigtigt at give hinanden energi.
Vi kan miste troen på at det der nytter.
Vi kan alle miste troen på os selv.
Det er naturligt at tænke "jeg kan godt klare mig med det jeg har nu".

Du kan:

  • Finde nogen, du kan spille bold med
  • Har du ikke en bestyrelse, kan det være her du kan få inspiration
  • Har du en tante bestyrelse, så skift dem ud
  • Find andre, der kan udfordre dig på din forståelse af dit firma - også med konkurrenter
  • Vi skal alle forstyrres, for vi bliver blinde i eget hus


Den professionelle butiksdrift / Bettina Arndt

  • Optimere den salgsklare butik - hele året rundt
  • Optimere kundeservice - nærværende personale
  • Det er holdningen "Mersalg er lig med servicesalg". Det er en lang dialog igennem hele salget - ved kassen er sidste skud i bøssen.

Sælg mere til flere
Potentialet, I skal arbejde med:

  • Salgsklar butik - hele året
  • Personlig betjening
  • Fokus på alle kunder - opfølgning
  • Inspiration
  • Anvendelighed
  • Alle kunder skal præsenteres for en ekstra vare
  • Tips og pasning og pleje

Citat ”Stil skarpt... tænk anderledes & fokusere

Idéer fra salen til at sætte fokus

  • Fokusområde for familieaktiviteter
  • Gulvvagt
  • Lækkert kaffehjørne, der byder kunderne velkommen
  • Mersalg med sameksponering - samme varer flere steder (hvad er vores vatrondeller) I Havecentre kan det være kort, aktuelle varer, skifte dem hver uge, spørg medarbejderne (diskvarer)

Derfor skal du have fokus på service og alle kunder

  • Bedste mand på pladsen. (læs Hvem har flyttet min ost BOG, der handler om forandringer)
  • Adfærd & holdning, hvor vi er der for kunden, nærværende og tror på at vi kan gøre en forskel
  • Salg & service med nye rutiner og metoder, synliggøre det vi gør
  • Salgsklar butik. Varepakken - tænk anderledes! Overblik i din butik. Personlig betjening - Råd & salg! Aktiviteter & kundepleje
  • Klar til alle sæsoner i 2016

Det kan være uvant at ændre sin butik, men der skal arbejdes hele tiden, så det bliver bedre og bedre. Er der tilbud på en vare, skal der mersalg med. minus 20% betyder flere ekstra varer ned i posen.

Antal kunder i butikken...
Hvor mange køber i din butik? Bruge de daglige tal i butikken. Brug kundetæller. For hver 100 kunder der kom ind i en af Bettinas tøjbutikker, var der kun et salg til 11 dvs. 89 personer slet ikke har været i kontakt med en personale.
DERFOR - fokus på at gå fra STÅ i butik til at blive sælger/stylist

Hvorfor skifter kunden butik?

  • 1% dør
  • 9% pga. prisen
  • 14% pga. kvaliteten
  • 68% pga. dårlig og ligegyldig betjening fra personalet
    -    I skal sikre den standard i kundeservice og betjening som BUTIKKEN vil være kendt for
    -    Service-overliggeren skal hæves generelt og helt specifikt skal vi sikre at alle medarbejdere sælger varer frem for at udlevere produkter
    -    I skal træne få og simple værktøjer, der skaber inspiration og viser anvendelighed

Bedste mand på pladsen - fra ekspedient til sælger

  1. Tag venligt og hurtigt imod alle kunder
  2. Giv kunden din fulde opmærksomhed udvis interesse og følg op
  3. Afdæk kundens behov
  4. Alle kunder skal præsenteres for mindst et produkt mere
  5. Tag altid venlig afsked med kunden inden næste opgave
  6. Salgsklar og INSPIRERENDE butik

En Mc Donalds runde
3-5 gange hver dag. Tjekker deres butik, kvaliteten, temperaturen, stegefedtet
Citat ”Et Havecenter skal have en Mc Donalds runde to gange om dagen”

Ugens rutiner
At gøre en forskel - de 10 gode (gratis) råd. Giv et gratis råd med i forbindelse med at afslutte salget.

  • God kommunikation
  • Klar og tydelig tale
  • Præcision og målrettet
  • Begejstring og overbevisning
  • Kropssprog der matcher situationen
  • Sikre samme billede og forståelse
  • Hjælp kunden til at vide hvad de har brug for

Indfør nye rutiner i hverdagen....

  • Målsætninger
  • Synliggørelse af målene - BON i glas
  • Træning hver uge (Ugens gratis råd, ugens købe råd, ugens diskvarer)
  • Kassebonen - timeout
  • Mc Donald runden to gange dagligt