Virksomhed risikerer stor bøde for ikke at have styr på cookiesamtykke
Datatilsynet har indstillet en virksomhed til en bøde på minimum 200.000 kr. for at indsamle og videregive oplysninger om hjemmesidebesøgende til Google og Meta uden at have indhentet samtykke til det.
Datatilsynet har indtil nu kun løftet pegefingeren over for virksomheder, der ikke følger reglerne for behandling af oplysninger om hjemmesidebesøgende, der bliver indsamlet ved brug af cookies og pixels, men nu er den første virksomhed blevet politianmeldt og indstillet til en bøde.
Alle ved det efterhånden: Bruger man cookies, pixels eller andre sporingsteknologier på sin hjemmeside eller i nyhedsbreve, er man nødt til at indhente samtykke til det. Det sker typisk via et samtykkebanner (cookiebanner).
Færre er måske opmærksomme på, at den efterfølgende behandling eller videregivelse af oplysninger, der er indsamlet ved hjælp af cookies eller pixels, skal ske i overensstemmelse med reglerne i GDPR. Det betyder bl.a. at der skal være et ”behandlingsgrundlag”. Behandlingsgrundlaget kan være interesseafvejningsreglen, men vil i de fleste tilfælde være samtykke.
Af Datatilsynets vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende, fremgår det bl.a., at det mest passende behandlingsgrundlag ofte er samtykke. Samtykket kan indhentes samtidig med cookiesamtykket læs Datatilsynets vejledning om direkte markedsføring.
Kilde: Dansk Erhverv