Ny analyse: Hver femte forbruger foretrækker at handle direkte hos en producent fremfor en netbutik – her er den primære grund

Det er særligt forventningen om en lavere pris, der får forbrugere til at springe de “almindelige” netbutikker over og shoppe direkte hos producenten. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Køb direkte hos producenten – bedre kendt som D2C – har fået en del opmærksomhed de senere år, hvor eksempelvis Eyda og Son of a Tailor er blevet kendt for at sælge direkte til kunderne udenom forhandlerne.

I år er 10 ud af 10 finalister til B2C priserne til E-handelsprisen enten rene D2C, eller har D2C som en del af deres forretningsmodel.
 

Prisen lokker

Ser man på de nyeste tal, så er konklusionen, at D2C også har vundet indpas hos forbrugerne. I hvert fald svarer knap hver femte (17 procent) i en analyse fra Dansk Erhverv, at de foretrækker at handle hos D2C.

Det er mest populært at D2C’e den hos de yngre forbrugere, mens de ældre helst vil handle i ”normale” netbutikker.

I tidligere analyser har de primære grunde til det valg været, at man som forbruger forventer at få en bedre sikring af kvalitet og adgang til de nyeste produkter hos en D2C.

I den seneste analyse er det dog forventningen om en bedre pris, der topper listen. Cirka 4 ud af 10 forventer at opnå en bedre pris på produkterne ved at handle direkte gennem producenterne egen webshop. Den udvikling overrasker ikke Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv:

”Vi har generelt set et større fokus på pris i forlængelse af den generelle økonomiske usikkerhed, så det er helt naturligt, at det også spiller en rolle her.”

Du kan læse hele analysen fra Dansk Erhverv her